14.8.2019, aktualizováno 1.8.2022
Pokud máte v plánu se na své vespě (nebo jiném skútru) vypravit na výlet do zahraničí, a máte pouze řidičák skupiny B (tedy na auto), asi řešíte, kde všude můžete a nemůžete jezdit. Pokusili jsme se zjistit a ověřit co nejvíc informací a shrnout je do jednoho článku. Včetně informací o situaci v Rakousku, která vás zajímá nejvíce.
O řízení skútru (tedy motocyklu do 125 ccm s automatickou převodovkou) v zahraničí koluje spousta mýtů, polopravd i nepravd: V ČR platí, že s řidičákem skupiny B mohu řídit motorku do 125 ccm s automatickou převodovkou – tzn. „mám na ni řidičák“, který mi přece platí všude po Evropě. Bohužel, tak to není. S řidičákem skupiny B mohu řídit motocykl do 125 ccm a automatickou převodovkou, ale pouze ve státě, který řidičák vydal. To také není (naštěstí) úplně pravda. V některých zemích mohou místní jezdit s „béčkem“ na skútru, tak proč bych nemohl já? Protože se na vyhlášku vážou další nařízení, např. speciální kurz nebo kód v řidičáku.
Pojďme si shrnout, jak to tedy je v ostatních evropských zemích. Informace jsme čerpali od ÚAMK či příslušných sesterských orgánů v konkrétních zemích (ÖAMTC, ADAC), případně od tiskových mluvčích místní policie či ministerstva dopravy a jiných pověřených úřadů.
Na Slovensku mohou „béčkaři“ (tj. držitelé evropského ŘP skupiny B) řídit motocykl do 125 ccm s automatickou převodovkou po 2 letech od vydání řidičáku. Dvouletá lhůta platí pro Slováky, ale s největší platností i pro cizince – podrobnosti se nám nepodařilo zjistit.
V Polsku a Španělsku lze s „béčkem“ řídit motocykl do 125 ccm (i ten s manuální převodovkou), pokud řidičák máme alespoň 3 roky.
V Itálii, ale také třeba v Lotyšsku a na Maltě lze s oprávněním skupiny B řídit motocykl do 125 ccm s automatickou i manuální převodovkou po 10 hodinách tréninkových jízd. „Jižní země“ ale u cizince málokdy řeší nějaký doklad z autoškoly, většinou jim stačí fakt, že řidičák vlastníte už nějaký ten rok. (Takto nám na otázku odpověděli z ÚAMK.)
V Belgii mohou motocykl do 125 ccm řídit pouze řidiči s řidičákem skupiny B, vydaným v Belgii, a starým alespoň 2 roky. S českým řidičákem tady tedy nepořídíte.
V Portugalsku musíte mít řidičák alespoň 25 let, nebo mít k „béčku“ ještě řidičák na mopeda (AM), který některé státy (třeba právě i ČR) vydávají k B automaticky. S řidičákem AM lze u nás řídit „padesátku“ od 15 let. Stejně je tomu v Rakousku, Dánsku, Finsku, Slovinsku, Španělsku a Švédsku. Od 14 let to lze v Estonsku, Lotyšsku, Francii, Itálii, Polsku a Maďarsku. V ostatních zemích si s AM zajezdíte až od 16 let.
EDIT 2021: Německo – V roce 2019, kdy vznikal tento článek, jsme psali, že německý ministr dopravy otevřel tuto otázku a chtěl by pravidla změnit podobným směrem, jako je tomu u nás. To se letos povedlo, konkrétně jsme získali tyto informace: „Od 1.1.2020 můžou Němci-držitelé řidičáku skupiny B jezdit na skútru do 125 ccm. Musí jím být ale minimálně 25 let, musí mít řidičák skupiny B minimálně 5 let a musí absolvovat 4 hodiny teorie a 5 hodin praxe a to mít zapsané v řidičáku. My Češi můžeme s řidičákem B bez problému v Německu jezdit.“ (Tímto děkujeme Hubertovi, který se osobně vypravil do Německa na policii a tuto informaci nám odtamtud dovezl. :-) )
EDIT 2024: Výklad německých úřadů právní úpravy se vyvinul a podle aktuálních stanovisek NELZE v Německu s naším řidičským oprávněním sk. B skútry řídit.
V některých zemích lze motocykl do 125 ccm řídit s řidičákem B, platným po určitou dobu, a zároveň po absolvování kurzu, ovšem bez nutnosti závěrečné zkoušky – je to Maďarsko (platný řidičák a tříhodinové teoretické školení a 2 hodiny praktické jízdy), Rakousko (řidičák 5 let, kurz 6 hodin), Francie (řidičák 2 roky, kurz 7 hodin) a Velká Británie (po absolvování tzv. Compulsory Basic Training). Trénink musí proběhnout v místní autoškole a výsledkem je zapsání harmonizačního kódu do ŘP, podle kterého policisté poznají, že oprávnění máte. (Např. v Rakousku je to kód 111, bez něhož zde „stopětadvacítku“ řídit nesmíte. Nad tím, do jaké míry to platí pro cizince, a zda si tento kód můžeme někde nechat do řidičáku vepsat, stále visí otazník.) V případě Francie jde o papírové potvrzení, které vozíte spolu s řidičákem, a může ho absolvovat jakýkoli řidič s řidičákem vydaným v EU – tedy třeba během dovolené.
EDIT 2022: Od počátku roku platí výše zmíněné pravidlo i ve Slovinsku – zde je tedy nově možné řídit motocykl A1 s řidičským průkazem sk. B po absolvování sedmihodinového kurzu v autoškole a zapsání speciálního harmonizačního kódu do řidičského průkazu. Citace originálního zákona: »Imetniki veljavnega vozniškega dovoljenja za vožnjo vozil kategorije B, ki niso vozniki začetniki, smejo v Republiki Sloveniji voziti tudi motorna kolesa kategorije A1, če opravijo praktični del vozniškega izpita vozil kategorije A1, imajo v vozniškem dovoljenju z ustrezno kodo označeno pravico do vožnje vozil kategorije A1.« Z této citace je patrné, že lze řídit celou kategorii A1, tedy i skútry a malé mototcykly s manuální převodovkou.
A teď to nejlepší na konec. Jelikož většinu z nás/vás zajímá situace v Rakousku, zapátrali jsme podrobně právě na příslušných úřadech v této zemi a na ÚAMK jsme se poslali dotaz také pouze na situaci v Rakousku. Po dotazu na ÖAMTC jsme dostali e-mailem odpověď, že v Rakousku je možné se skupinou B řídit motocykl 125 ccm za stejných podmínek, jako u nás (tedy s automatickou převodovkou). Informaci aktuálně potvrdil také zaměstnanec ÚAMK. Opakovaný dotaz na ÖAMTC přinesl ale už odpověď, že jde o soukromou organizaci, která na takové dotazy odpovídá pouze svým členům. Negativní odezvu pak měl dotaz na policejní ředitelství ve Vídni, odkud napsali strohé: „Für Ihre Frage lautet die Antwort NEIN.“ (Odpověď na Vaši otázku zní NE.)
EDIT 2022: Podle nové informace z ÖAMTC platí v Rakousku podobný systém jako např. ve Francii nebo nově ve Slovinsku – řidičák skupiny B si lze šestihodinovým kurzem rozšířit o kategorii A1. Musíte ale mít rakouský řidičský průkaz, do něhož si po absolvování kurzu necháte zapsat harmonizační kód 111. Bez tohoto kódu stopětadvacítku v Rakousku řídit nemůžete. Pro občany ČR a dalších zemí je tak situace de fakto neměnná – stále v Rakousku svou vespu řídit oficiálně nesmíme. (Zapsání kódu 111 do českého řidičáku nic nevyřeší, protože tento kód u nás znamená něco úplně jiného a naopak doma bychom s ním mohli mít problémy. Více zde.)
Odpovědi si prostě protiřečí a stále tedy zůstává na „odpovědnosti každého soudruha“, jak si je vyloží, a zda bude raději riskovat tučnou rakouskou pokutu, nebo si za nudných podzimních večerů rozšíří řidičské oprávnění o skupiny A1, A2 nebo rovnou A, a bude mít jednou provždy klid. Víme, že vás nemůžeme nutit, ale toto řešení je v aktuální situaci asi jedinou jistotou. Navíc vám už nic nebude bránit v tom, pořídit si silnější model vespy nebo třeba manuálního veterána…
Zde přikládáme autentické citace z příslušných úřadů:
Vyjádření ÖAMTC:
You are allowed to drive a 125 ccm in Austria with your Czech B-liscense, but only under exactly the same conditions as in the Czech Republic. (A I know, only bikes with automatic transmission.)Mit freundlichen Grüßen
DR. MARTIN STICHLBERGER
Rechtsabteilung
ÖAMTC | Schubertring 1-3 | 1010 Wien
T +43 (0)1 71199 21244 | F +43 (0)1 71199 21352
martin.stichlberger@oeamtc.at
www.oeamtc.atVyjádření krajského policejního ředitelství:
Guten Morgen!
Auf ihre Frage lautet die Antwort: NEIN.
Mit freundlichen Grüßen
Erich LENTSCH
Landespolizeidirektion WIEN
SVA – Referat 5 / Verkehrsamt / Fachbereich Führerschein
Dietrichgasse 27 , 1030 Wien
Tel.: +43 (1) 31310 976540
Fax: +43 (1) 31310 976549
www.polizei.gv.at
www.polizei.gv.at/wien/buergerservice/fuehrerschein
Vyjádření ÚAMK z roku 2019:Přeji hezký den,
podle našich informací Rakousko přistoupilo k možnosti rozšíření třídy B a tudíž je možné na skútru do objemu 125 ccm, přesněji 11 kW s automatickou převodovkou jezdit i s řidičským průkazem třídy B.
Igor Sirota, ÚAMK