Zajímá vás historie modelů značky Vespa? Pokud ano, připravili jsme pro vás malý přehled zásadních historických modelů – od prototypu Paperino z roku 1945 až do osmdesátých let 20. století.
1945 – Vespa Paperino
Zde to všechno začalo! Funkční prototyp vyvíjený ještě za války.
1946 – Vespa 98
První sériová Vespa. Dosahovala maximální rychlosti 60 km/h.
1948 – Vespa 125
První model s 125 cm³ motorem.
1953 – Vespa 125
Důležitá změna na motoru a převodovce. Zvýšen výkon a maximální rychlost (75 km/h). Nový je design bočních krytů.
1953 – Vespa 125 U
„U“ jako Ultraeconomica – užitková verze, světlomet se objevil nahoře na řídítkách poprvé v Itálii.
1955 – Vespa 150 GS
Četné inovace: 150 cm³ motor, 4 rychlostní převodovka, dvousedlo, nová řídítka, světlomet integrovaný do řidítek, 10 „kola. Dosahovala rychlosti 100 km/h, design byl ještě aerodynamičtější než dřív.
1962 – Vespa 160 GS
Navazovala na odbytové úspěchy prvního GS modelu se zcela novým designem. Nový tlumič výfuku, karburátor a tlumiče.
1663 – Vespa 50
Vůbec první Vespa s 50 kubíky.
1965 – Vespa 180 SS
Zkratka SS znamená Supersport – větší motor, maximální rychlost 105 km/h, upravená přední část. Výrazně se zlepšil komfort jízdy, manévrovatelnost a držení vozidla na silnici.
1966 – Vespa 125 GT
Známa jako nová 125-ka.
1968 – Vespa 125 Primavera
Spolu s verzí PX byla vyráběna nejdéle.
1968 – Vespa 180
Opět nový motor, přední světlomet a zesílená kostra.
1969 – Vespa 50 Elestart
Jak již napovídá název, vyznačovala se ohromnou novinkou – elektrickým zapalováním. Změn doznal i celkový design.
1972 – Vespa 200 Rally
Vespa 200 Rally, 1972 Vespa s největším motorem, rychlost až 116 km / h.
1978 – Vespa PX 125
„Péikso“ byl výrazný nový krok v stylingu, karosérie byla kompletně předělaná. Řada PX se s přestávkami vyrábí dodnes.
1978 – Vespa P200E
Vespa P200, 1978 – ze změnou v mazání.
1984 – Vespa PK 125 Automatica
Automatická převodovka – pravděpodobně nejradikálnější změna (zejména pro řidiče) od roku 1946. Chyběl brzdový pedál, který byl nahrazen páčkouou na levém řidítku. Měla též elektrické zapalování.
1986 – Vespa Cosa
Zcela přepracovaný vzhled, který vytvořil základ moderním vespám – hlavně řadě ET.
Autor: Eva
Pingback: Vespa Club Czech Republic » Prototypy