V jednom z minulých článků jste si mohli přečíst o historických modelech značky Vespa. Každý model měl i svůj prototyp. A právě výběr několika zajímavých prototypů je cílem tohoto krátkého příspěvku.
MP5 – Paperino – 1943
Úplně na začátku byl za války vyvíjený prototyp Piaggio MP5 (Moto Piaggio), který dělníci továrny pokřtili na Paperino (italsky Kačer Donald). Jeho autory byli konstruktéři Renzo Spolti a Vittorio Casini. Paperino, stejně jako pozdější modely, používal některé konstrukční prvky z leteckého průmyslu (konkrétně z letadla Piaggio P.108). Jako pohoná jednotka byl použit dvoutaktní motor Sachs M32 o obsahu 98ccm. Řediteli továrny Enricu Piaggiu se prototyp ale moc nelíbil (hlavně příliš vysoká střední část) a zastavil jeho vývoj. Vyrobeno bylo asi jen 100 kusů. Jeho přepracování zadal leteckému konstruktéru Corradinu D’Ascaniu.
MP6 – 1945
Corradino vytvořil elegantnější a také ergonomičtější prototyp s označením MP6. Motor byl uložen vzadu na straně vedle kola, které bylo poháněno napřímo hřídelí. Volná střední část umožnila snažší nastupování a plechová samonosná karoserie poskytla ochranu před nepohodou. Rychlosti byly ovládané otočnou rukojetí. Stejně jako Paperino, mělo MP6 jednostranně zavěšené přední kolo, což usnadňovalo jeho výměnu. Obě kola měla přitom stejný rozměr (8 palců) a k dispozici byla i rezerva. MP6 neměla ještě zadní tlumič ani nucené chlazení motoru – obojí bylo přidáno až na pozdějších modelech. Když tento prototyp spatřil Enrico Piaggio, zvolal „Sembra una vespa!“ („Vypadá to jako vosa!“) a tím dal stroji jméno, které nese dodnes.
Prototipo militare Vespa (vojenský prototyp) – 1964
Stejně jako jiní výrobci v 60tých letech, přispíval Piaggio k vývoji vojenských vozidel. První produkt představený italskému ministerstvu obrany měl základy v 50tých letech na modelu Vespa 125 (VMA1). Oproti civilní verzi měl upravený rám, který umožňoval snadné složení během transportu – řidítka a přední kolo šlo snadno demontovat. Bohužel, jednání s ministerstvem nedošla úspěšného konce a zůstalo jen u tohoto prototypu.
Vespa Alpha – 1967
Tato zvláštní vespa byla vyvinuta speciálně pro natáčení filmu „Dick Smart, Agent 2007“ s Richardem Wylerem, Margaret Lee a Rosannou Tapajós. Základem byl seriový model Vespa 180 Super Sport, který byl upraven Piaggiem a anglickou firmou Alpha Willis. Ve filmu pak tato vespa jezdila jako blesk, létala jako helikoptéra nebo se pohybovala pod vodou jako ponorka.
Podívejte se na úkázku z tohoto pozoruhodného filmu:
Obří Vespa – 1977
Tato vespa byla vyrobena ve dvou kusech – první v graffiti kabátě od Stefana Tonelliho sloužila k propagaci řady PX na výstavě v Paříži. Druhý exemplář v červené barvě propagoval o pár let později model T5. Oba najdete v Museo Piaggio v Pontedeře.
H20-200 – 1986
Prototyp z roku 1986. Auterem je Paolo Martin, který navrhl též velmi úspěšný model Le Mans 850 pro italskou značku Moto Guzzi. Prototyp je vytvořen ze dřeva a sloužil jako vzor pozdějšímu sériovému modelu Cosa a novodobým automatickým modelům.
3 ruote – 1987
Tento futuristický model je odvozen z verze PX 200E a byl vyvinut v roce 1984 firmou Studio Marabese ve spolupráci s Wolfgangem Trauweinem. Sériová výroba nikdy nezačala díky Wolfgangovu předčasnému úmrtí v roce 1988. Piaggio na tento koncept navázala později s modelem MP3.
Vespa Bimodale
Prototype Vespa 50 Bimodale byl uveden na výstavě v Cologne v roce 1990. Byl vybaven klasickým dvoutaktním a navíc ještě elektrickým motorem. Baterie byly umístěny na levé straně a dobíjeny ze spalovacího motoru. Prototyp jel maximálně 25 km/h a dojezd byl 15 km. Tento experiment byl ještě později zopakován na bázi Piaggio Sfera.
LX 50 HyS – hybridní Vespa
Tento prototyp je založen na modelu Vespa LX 50 a používá, podobně jako předešlý pokus, benzinový motor o obsahu 50ccm v kombinaci s elektrickým motorem o výkonu 1kW. Tato koncepce přináší o 25 % více výkonu při pětinové úspoře paliva. Tento prototyp může rovněž jezdit v místech, kde nesmí jezdit klasická vozidla se spalovacím motorem – například v budovách nebo jiných uzavřených prostorech. V tomto případě lze použít čistě elektrický pohon při snížené rychlosti. Při použití venku se baterie nabijí ze spalovacího motoru a skútr dosahuje běžných rychlostí. Lze ho též za tři hodiny dobít z běžné elektrické zásuvky. Oproti standartní verzi má poloviční provozní náklady. Pod sedlem jsou umístěny dvě 12V baterie (26Ah), které ovšem zabírají užitečný úložný prostor.
Vespa PX LPG
Vedle hybridu byla, sice amatérsky, vyrobena i vespa na pohon LPG (zkapalněný ropný plyn). Jako základ posloužil model PX. Nádržka na stlačený plyn je umístěna před koleny jezdce.
Vespa 46 – 2011
V roce 2011 představilo Piaggio futuristický koncept Vespa 46 Quarantasei, který se v roce 2013 stal realitou jako sériová Vespa 946.
Další zajímavé prototypy a pokusy:
Podívejte se i na neobvyklé závodní speciály ze 40tých a 50tých let.
S využitím zdrojů na internetu sepsal Tomáš.